Klantenservice
Algemene Voorwaarden
Inhoudsopgave:
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kostendaarvan
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 11 - De prijs
Artikel 12 - Nakoming en extra garantie
Artikel 13 - Levering en uitvoering
Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 15 - Betaling
Artikel 16 - Klachtenregeling
Artikel 17 - Geschillen
Artikel 18 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
1. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument productenverwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, door de ondernemer worden geleverd.
2. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijnherroepingsrecht;
3. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden dieverband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
4. Dag: kalenderdag;
6. Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige leveringvan zaken, diensten gedurende een bepaalde periode;
7. Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail –dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hempersoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadplegingof gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor deinformatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslageninformatie mogelijk maakt;
8. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijdaf te zien van de overeenkomst op afstand;
9. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten, op afstand aan consumenten aanbiedt;
10. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en deconsument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voorverkoop op afstand van producten, waarbij tot en met het sluiten van deovereenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meertechnieken voor communicatie op afstand;
11. Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaardenopgenomen Europese modelformulier voor herroeping;
12. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voorhet sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemergelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen;
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Statutaire naam: van Es Sloten en Montage
Handelsnaam: van Es Sloten en Montage
Vestigingsadres: Steenbreek 30, 2481CH, Woubrugge
Bezoekadres:
Telefoonnummer: 0647711395
Bereikbaar: Ma t/m Vrij van 09:00 uur tot 18:00 uur.
E-mailadres: info@aaa-sem.nl
KvK-nummer: 56443153
BTW-nummer: 001478863B64
Artikel 3 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van deondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussenondernemer en consument.
2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van dezealgemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien ditredelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer voordat de overeenkomst opafstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij deondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedigmogelijk kosteloos worden toegezonden.
3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan inafwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordtgesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan deconsument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door deconsument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzamegegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat deovereenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemenevoorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij opverzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kostelooszullen worden toegezonden.
4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifiekeproduct- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lidvan overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval vantegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling dievoor hem het meest gunstig is.
Artikel 4 – Het aanbod
1. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangebodenproducten, De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordelingvan het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruikmaakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van deaangeboden producten, Kennelijkevergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
2. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is watde rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijnverbonden.
Artikel 5 – De overeenkomst
1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod enhet voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard,bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van deaanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet doorde ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemerpassende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van deelektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige web omgeving.Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoepassende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
4. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of deconsument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al diefeiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van deovereenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goedegronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigdgemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoeringbijzondere voorwaarden te verbinden.
5. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product aan de consument devolgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door deconsument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzamegegevensdrager, meesturen:
a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument metklachten terecht kan;
b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van hetherroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake hetuitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
d. de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of; voorzover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling,aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst eenduur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
f. indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voorherroeping.
6. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts vantoepassing op de eerste levering.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij producten:
1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van eenproduct gedurende een bedenktijd van minimaal 30 dagen zonder opgave vanredenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden vanherroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of eenvooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, hetproduct heeft ontvangen, of:
a. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld:de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatsteproduct heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hiervoorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd,een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
b. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen ofonderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, delaatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
c. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende eenbepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde,het eerste product heeft ontvangen.
3. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor leveringvan die niet op een materiële drager is geleverd gedurende minimaal 30 dagenzonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naarde reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en)verplichten.
4. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluitenvan de overeenkomst .Verlengde bedenktijd voor producten die niet op eenmateriële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:
5. Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie overhet herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeftverstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van deoorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgesteldebedenktijd.
6. Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan deconsument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van deoorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 30 dagen na de dag waaropde consument die informatie heeft ontvangen.
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens debedenktijd
1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product ende verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de matedie nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast testellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts maghanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het productdie het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dantoegestaan in lid 1.
3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het productals de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst allewettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door deconsument en kosten daarvan
1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij ditbinnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping ofop andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij ditaan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeftaangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijnin elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat debedenktijd is verstreken.
3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indienredelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door deondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van hetherroepingsrecht ligt bij de consument.
5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van hetproduct. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moetdragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft deconsument de kosten voor terugzending niet te dragen.
6. Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht datde verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit dieniet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaaldehoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de ondernemer eenbedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis datdoor de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met devolledige nakoming van de verbintenis.
7. De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of delevering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijngemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van stadsverwarming,indien:
a. de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over hetherroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voorherroeping niet heeft verstrekt, of;
b. de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van dedienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens debedenktijd heeft verzocht.
8. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke leveringvan niet op een materiële drager geleverde indien:
a. hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd methet beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van debedenktijd;
b. hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenenvan zijn toestemming; of
c. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument tebevestigen.
9. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alleaanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
1. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument opelektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze meldingonverwijld een ontvangstbevestiging.
2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventueleleveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerdeproduct, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consumenthem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af tehalen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen oftot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelangwelk tijdstip eerder valt.
3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat deconsument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode.De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan degoedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor deduurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van hetherroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod,althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
1. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op definanciële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen deherroepingstermijn kunnen voordoen
2. Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder eenopenbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode waarbij producten, en/ofdiensten door de ondernemer worden aangeboden aan de consument die persoonlijkaanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op deveiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de succesvolle biederverplicht is de producten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleenals:
a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van deconsument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra deondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
4. Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als inde overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien enanders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten encatering;
5. Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in deovereenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;
6. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die nietgeprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuelekeuze of beslissing van de consument.
7. De levering van anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van deconsument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.
Artikel 11 – De prijs
1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van deaangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingenals gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of dienstenwaarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt enwaar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Dezegebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzenrichtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomstzijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen ofbepalingen.
4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomstzijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingangvan de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusiefbtw.
Artikel 12 – Nakoming overeenkomst en extra garantie
1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aande overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijkeeisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van detotstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/ofoverheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevensvoor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
2. Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeurverstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingendie de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doengelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel vande overeenkomst.
3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer,diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consumentbepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe dezewettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijndeel van de overeenkomst.
Artikel 13 – Levering en uitvoering
1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij hetin ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bijde beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemerkenbaar heeft gemaakt.
3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemenevoorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen metbekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andereleveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt,of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan wordenuitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij debestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het rechtom de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventueleschadevergoeding.
4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat deconsument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij deondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een voorafaangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzijuitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging:
1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan endie strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronderbegrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoeovereengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en diestrekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronderbegrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duuropzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en eenopzegtermijn van ten hoogste één maand.
3. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
- te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaaldtijdstip of in een bepaalde periode;
- tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
- altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelfheeft bedongen.
Verlenging:
4. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot hetgeregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) ofdiensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaaldeduur.
5. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijdis aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- enweekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duurvan maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegenhet einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogsteéén maand.
6. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot hetgeregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend vooronbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggenmet een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De opzegtermijn is ten hoogstedrie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder daneenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
7. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismakingafleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- ofkennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigtautomatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur:
8. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consumentna een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogsteéén maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzeggingvóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 15 – Betaling
1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullendevoorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te wordenvoldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij hetontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van deovereenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst,vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van deovereenkomst heeft ontvangen.
2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemenevoorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%.Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doengelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en),alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermeldebetaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet,is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en deondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aanzijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnendeze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke renteverschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaaktebuitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokostenbedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over dedaaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van €40,=. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemdebedragen en percentages.
Artikel 16 – Klachtenregeling
1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedureen behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijdnadat de consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijkomschreven worden ingediend bij de ondernemer.
3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagengerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht eenvoorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen determijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatiewanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
4. Een klacht over een product, dienst of de service van de ondernemer kaneveneens worden ingediend via een klachtenformulier De klacht wordt dan naar debetreffende gestuurd.
5. Indien de klacht niet binnen een redelijke termijn dan wel binnen 3 maandenna het indienen van de klacht in onderling overleg kan worden opgelost ontstaateen geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 17 – Geschillen
1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemenevoorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
2. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming ofuitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer televeren of geleverde producten en diensten, kunnen, met inachtneming van hethierna bepaalde, zowel door de consument als de ondernemer worden voorgelegdaan de Geschillencommissie Webshop, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag(www.sgc.nl).
3. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandelinggenomen, indien de consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan deondernemer heeft voorgelegd.
4. Uiterlijk twaalf maanden nadat het geschil is ontstaan dient het geschilschriftelijk bij de Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
5. Wanneer de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie,is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Wanneer de ondernemer dat wil doen,zal de consument binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemerschriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of hij zulksook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door de daartoe bevoegderechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen determijn van vijf weken, dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor teleggen aan de bevoegde rechter.
6. De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijnvastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie(http://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2701/webshop). Debeslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.
7. De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandelingstaken, indien aan de ondernemer surseance van betaling is verleend, deze instaat van faillissement is geraakt of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeftbeëindigd, voordat een geschil door de commissie op de zitting is behandeld eneen einduitspraak is gewezen.
8. Indien naast de Geschillencommissie Webshop een andere erkende of bij deStichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) of hetKlachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) aangeslotengeschillencommissie bevoegd is, Voor alle overige geschillen de andere erkendebij SGC of Kifid aangesloten geschillencommissie.
Artikel 18 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogenniet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te wordenvastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op eentoegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.